Rodbehandling

Har du behov for en rodbehandling er du i trygge hænder hos Tandlægerne Studiestræde. Vi har stor erfaring i at lave holdbare rodbehandlinger, også uden det i gør ondt.

Til rodbehandling har vi moderne materialer, bruger de seneste teknikker og giver gode bedøvelser. Vores speciale er hurtig, effektiv og smertefri behandling af tandrodsbetændelse.

Fakta om tandrodsbehandling

Naturen har skabt tænder med et hulrum, hvor ”nerven” sidder. Den består først og fremmest af blodkar og nervegrene. Den befugter tanden indefra og holder tanden elastisk. Hvis nerven dør eller fjernes, tørrer tanden ud, og risikoen for at tanden knækker øges kraftigt.

Tænder, der har fået en rodbehandling, mistes væsentlig oftere end tænder, der ikke har. Det er derfor meget vigtigt at kæmpe for at undgå beskadigelse af nerven. Store cariesangreb kan ødelægge nerven. Kraftige beslibninger i forbindelse med kronebehandlinger øger risikoen for beskadigelse af nerven. Traumer, f.eks. slag på fortænder, kan medføre behov for rodbehandling.

Store cariesangreb undgår du ved at gå regelmæssigt til tandlæge og få set tænderne efter.

Hvis der er et dybt hul, kan vi ofte redde nerven ved at lave en begrænset udboring af hullet, hvor vi efterlader lidt bakterieholdigt tandvæv dybest inde. Derefter laver vi en tætsluttende fyldning på tanden, hvilket er meget vigtigt.

Kronebehandlinger foreslås ofte til tænder med større fyldninger. Dog skal man tænke på, at beslibning af en levende tand til f.eks. en MK-krone fjerner store mængder sund tand, og det kan skade nerven. Vores store, veludførte plastfyldninger kan holde i rigtig mange år! De kan også siden hen, hvis det er nødvendigt, erstattes med porcelænsindlæg eller onlays, som ikke kræver fjernelse af så meget tand tæt på nerven. I det hele taget bør ethvert indgreb på en tand begrænses til fjernelse af så lidt sund tand som muligt. De teknikker, vi i dag anvender med plast, muliggør bevarelse af tandsubstans, som tidligere ikke var muligt i forbindelse med rodbehandlingen.

Gode bedøvelser muliggør en smertefri rodbehandling. Den viden, vi anvender og brugen af rensende instrumenter i boremaskiner og elektroniske rodlængdemålere, gør det til en forudseelig behandling, der kan afsluttes i en til to behandlingsseancer.

Efter tandrodsbehandlingen, bør tanden eller disse oftest forsynes med en beskyttende plastfyldning, et tandfarvet onlay eller en krone for at undgå, at tanden knækker.

Kontakt os på tlf. 33 11 07 15 for mere info om, hvordan vi arbejder og hvordan vi kan hjælpe dig videre.

EVA OG JESPER GILLING