Hvad skal din mund leve med?

Alt menneskeskabt har en begrænset holdbarhed, mens naturens strukturer er dannet til at holde hele livet.

Tænder kan repareres på flere måder. Vi tror på, at den bedste måde er at fjerne mindst muligt af den sunde tand. Det betyder mindre boring, fordi vi overvejende klæber plast på den naturlige tand for at genskabe tandens oprindelige farve og form.

Plast kan desuden nemmere repareres med ny plast end metal (guld) og porcelæn kan.

Grundlæggende handler det om at bevare naturens arbejde så intakt som muligt.

Det du spiser

Din kost påvirker sammensætningen af de bakterier (mikrofloraen), der beskytter din krop. Derfor kan du i nogle tilfælde nedsætte eller forøge risikoen for sygdom ved at ændre på din kosts sammensætning eller den måden, du indtager kosten på

Sukkeret er den store skurk. Sukker øger risikoen for caries, og er samtidig med til at øge tilbøjeligheden for træthed, overvægt og sukkersyge.

Hyppigheden af sukkertilførsel, og ikke mængderne, er den værste årsag til caries. Forhøjet sukkerindtag giver klistrede belægninger, mens hyppigt sukkerindtag mangedobler den negative effekt.

Husk, at også sukkeret fra den økologiske rosin eller smoothie kan give huller i tænderne.

Rygning

Alle ved, at rygning er skadeligt. Mange bliver dog overraskede, når vi fortæller, at langt de fleste med paradentose er rygere.

Ved rygestop øges chancen for at leve et liv uden paradentose dramatisk. Et rygestop kan ofte indledes med, et ønske om ikke at miste tænder, som følge af paradentose. Det er derfor vigtigt, at få hjælp og vejledning af sin tandlæge til at lykkes med sit rygestop.

Først skal man finde ’’sin egen grund til at stoppe’’. Det eksterne pres fra medier og omgivelser er sjældent nok til succesfuldt rygestop. Derefter kan man blive mere bevidst om sin rygevane bl.a. ved simple ting, som at opbevare cigaretterne på forskellige steder og holde cigaretterne mellem forskellige fingre, når man ryger. Det gør det nemmere aktivt at skabe forandringen.

Vi glæder os til at hjælpe DIG til at lykkes med de forandringer, du ønsker.